“Om een goede consultant te zijn moet je nieuwsgierig zijn.”
Collega Matthijs Dirks vertelt
Van trainee tot senior consultant
Met een achtergrond in taalwetenschap lag een carrière als consultant misschien niet direct voor de hand, maar na zijn studie wist Matthijs dat hij iets in IT wilde doen. Tijdens een intake voor een traineeship voor developers kreeg hij de tip om naar consultancytraineeships te kijken gezien de recruiter hem nog niet een hele dag achter een computer zag zitten. Hij zag Matthijs als iemand die juist de verbinding met mensen opzoekt en dat ook heel belangrijk vindt. Zo rolde Matthijs binnen bij Irixs (destijds nog Vionq).
“Ik mocht direct meedraaien met collega’s op de werkvloer en kwam vanaf mijn achtste werkdag al bij klanten over de vloer, spannend maar vooral heel leerzaam. Het was echt leuk om samen met klanten mee te groeien in het leren kennen van AFAS,” aldus Matthijs. Al snel ontdekte hij hoe breed consultancy eigenlijk is. “Techniek is natuurlijk belangrijk, maar het sociale aspect is minstens zo groot. Vanaf het begin werd daar veel aandacht aan besteed. Zo heb ik geleerd hoe ik het meeste uit een consultancy dag haal en hoe ik ervoor zorg dat het zowel voor mezelf als voor de klant een leuke dag wordt.”

Nieuwsgierigheid boven alles
“Om een goede consultant te zijn moet je nieuwsgierig zijn. Het is nooit probleem A maar altijd probleem D of E. Wanneer je het probleem verder uitvraagt, kun je klanten betere oplossingen geven. Ik heb hier geen vast riedeltje voor, maar vraag altijd door vanuit interesse, nieuwsgierigheid en ervaring. Als ik één ding heb geleerd, is dat domme vragen niet bestaan.”
“Consultancy draait om het afstemmen van verwachtingen, luisteren naar de persoon tegenover je en snappen welke oplossing de klant nu echt kan gebruiken. Mijn dag start dan ook standaard met de vraag wat we aan het einde van de dag willen hebben bereikt. Merk ik halverwege dat dit doel niet gehaald gaat worden? Dan heb ik nog een halve dag om actie te ondernemen.”
Van trainee naar projectleider
Matthijs startte tijdens het traineeship met het inrichten van HR-processen, wat hij mede dankzij zijn eerdere ervaring in HR snel onder de knie had. Daarna volgden urenregistratie, projecten en ERP, en groeide hij door naar senior consultancy en projectleiding. Een combinatie die goed bevalt. “Ik heb het gevoel dat ik klanten meer hulp kan bieden en meer inzicht heb in welke collega’s klanten het beste kunnen helpen. Het geeft veel voldoening om collega’s opdrachten te geven die passen bij hun ambities, zo draag ik een steentje bij aan hun ontwikkeling.”
Ook de variatie in klanten maakt het werk voor hem aantrekkelijk. “Bij grote organisaties zoals bij overheidsinstanties, is het essentieel dat je je tot in de puntjes voorbereid en ligt de nadruk op kennisborging. Bij organisaties in de flexbranche werk je juist met kleinere en hechtere teams, met korte en krachtige communicatie.” “Doordat we bij Irixs nu meer branchegericht werken, leer je de specifieke problemen echt kennen en bouw je specialistische kennis op. Dat geeft voldoening en maakt dat je meer impact kan maken.”
Elkaar verder op weg helpen
Met alle ervaring op zak is Matthijs nu ook betrokken bij het huidige Irixs-traineeship. “Tijdens mijn traineeship was onze planning best in steen gebeiteld. Wanneer de zijwieltjes eraf gingen, was het dan ook flink ploeteren. Dit hebben we nu anders ingericht. Trainees krijgen opdrachten met een probleem en moeten zelf hun planning en afspraken regelen. Dat kan pittig zijn, maar bereidt ze beter voor op het werkleven. En ze staan er uiteraard nooit alleen voor: alle collega’s nemen hun telefoon op wanneer er iemand belt voor hulp.”
Die behulpzame cultuur is precies wat Irixs voor Matthijs bijzonder maakt. “Collega’s zijn laagdrempelig en altijd bereid om mee te denken. Hierdoor leer je ontzettend veel en maak je in korte tijd een enorme ontwikkeling door. Iedereen heeft zo zijn specialiteiten, en met ondersteuning van anderen ontdek je vanzelf waar de jouwe ligt.”